Thursday, February 12, 2009

Bahasa Melayu..

Skrg ni boboi sdg giat ditrain utk membaca dlm bahasa melayu. cume yg tak syoknya dgn pemikiran rigid sstgh org2 malaysia, bilamana cara anak aku membaca BM tak sama mcm method atau approach dorang...dorang katakan anak aku tak pandai membaca. Kkdg dalam pemikiran aku berkata..

'kenapala dgn dorang ni tak bule nak jadi flexible. sekurang2nya berfikirla yg sebenar2nya objektif kita adalah sama yg mana kita nak output bila anak2 belajar membaca yg dia akan tahu membaca diakhirnya'

sebenarnya, pada pendapat aku, kaedah lama membaca BM ni ade sedikit kelemahan. bombardla aku kaw2, tapi ini realiti dan bukannya skdr komen yg merepek-meraban atau kritikan utk mencari perhatian mahupon glamour. terus-terang aku katakan sejak aku mengaji phd, mmg aku jadi org yg berani dan punya keyakinan nak komen. lebih2 lagi kalu sesuatu yg diutarakan tidak diterima akal. cumenya, aku bukan jenis yg terlalu obsessive nak komen sesuka ati aku sampai org sakit jiwa utk menerima segala cakap2 aku. tak kisahla pon sebenarnya kalu nak jadi manusia yg mcm itu. cumenya, jgnla membodohkan diri, nak org dgr cakap kita..sdgkan apa yg kita cakap dan fikirkan tu tak betul semata2 nak org tgk kita mcm 'ORG YG TAHU2', tapi sebenarnya nampak mcm org 'YG KELIHATAN BODOH YG PURA2 BUAT2 TAHU'.

pada pandangan aku, kaedah tu sebenarnya yg penting. sama ada guna sistem lama atau baru, kalu dgn salah-satu cara dapat memudahkan kanak2 membaca, apa salahnya???? Takkan kerana sbb anak kita belajar di center mereka, sbb tu nak kita bodoh2 ikut sistem mereka yg mana dah byk aku tgk bebudak tu bukannya tahu sgt membaca? paling2 menghafal, nampak sungguh tak realnya bila kita bagi buku lain tak dapat membunyikan perkataan2 yg sama. Maka, jadilah, kanak2 itu seorang penghafal dan bukannya seorang yg betul2 tahu membaca...

sekurang2nya, aku bangga si boboi bule membaca bahasa melayu dalam masa yg singkat yg mana anak2 melayu sblm ni yg didedahkan dgn bahasa melayu dgn lebih awal belum tentu tahu betul2 membaca.

No comments: