Wednesday, February 04, 2009

Pening-pening lalat..

Kalu kelmarin aku pening2 lalat sbb boboi meragam nak pergi sekolah..Tapi, smlm dah hari ini aku menjadi sedikit lega..SEBABNYA..dia nampak dah settle down hari ini. Aku guess, mebe yg kelmarin tu dia mmg sgt2 keletihan sbb tu dia mcm tak larat nak buat kerja sekolah.

Dalam pening2 aku smlm siap bercalling2 dengan kakak aku di kg. memikirkan masalah anak bujang aku...serba sedikit aku mcm dah nampak jalan penyelesaian. Mmg aku tak nafikan aku sedikit sceptical dgn SR permulaannya, lebih2 lagi the way dorang sound out the letters and even double letters a bit differ than UK. But, then bila smlm boboi bawak balik his reading book for level 2, plan aku nak pull out him from SR seaakan2 terbantut. Mungkin sbb tu juga parents masa kini suka nak antar anak2 ke SR. As SR teaches the children level by level. Kemudian, bila malam tadi aku buat reading ngan boboi, dia smmgnya nampak boleh cope. Mudah katanya. Bila aku tanya dia semula, adakah dia nak aku tukarkan dia ke sekolah lain. Jawapan dia adalah:

'No'

Tambah2 lagi, bila setiap kali balik sekolah dia akan bercerita kepada aku yg dia makan bertambah2. Yg peliknya, si boboi ni walaupon makan byk...badan tetap juga cenggitu. Tak naik2. In fact, bila sampai rumah lepas balik dr sekolah, mmg bersungguh2 dia makan...mungkin agaknya keletihan byk pakai otak kat sekolah. Jadi, bila balik rumah, makan pon bertambah2.

Pagi ni, boboi bangun dgn hati riang. Mungkin sbb cukup rest. Pukul 6.30 pagi tak payah susah2 dan meragam my darling kejutkan dan mandikan dia. Breakfast pon siap minta aku masakkan burger(benda yg tak pernah dia minta2 sejak duduk rumah baru). Sempat juga dia ikut aku hantar adik dia ke nursery jalan kaki dalam pukul 7.45 pagi. Siap dok berborak2 pasal GOD. Ini antara conversation favourite anak bujang aku yg kkdg aku pon dgn terus-terang part paling kureng aku nak layan. Tapi, pada masa yg sama aku tak bule salahkan dia...sbb seingat aku sms aku kecik seumur dia mmg aku suka bertanya ttg GOD kepada org yg lebih2 tua. Nampaknya, alamak benda ni menurun plak kat anak aku...Kalu dulu, parents dan mak cik2 aku letih nak menjawab soalan aku....skrg nampaknya giliran aku plak yg dok diattack oleh anak aku bercerita pasal keagamaan dan ketuhanan. Yg kelakarnya smlm bila aku saje2 nak colourkan buku homework si boboi..dia bule rephrase ayat2 aku sblm ni..yg mana aku katakan kepada dia..orang lain tak bule buatkan homework dia on behalf SBBNYA..

God sees and knows if you lie..Later, your teacher will know if someone is doing your work for you because God will convey the truth to them.

Dari apa yg aku cakapkan kat dia di hari kelmarin...dia dah mulai faham message dan kelam-kabut siap padam dan bising2 bila aku saje2tulis dan warnakan sedikit homework dia..Si boboi senyum2 sambil berkata kepada aku..

'God will know that I am lying and teacher will know it too. I've got to rub it. Dont do it for me'

Smlm aku buat eksperimen, let boboi to sleep for 2-3 hours after mandi tengahari. Hasilnya, boboi bermata terang-benderang di malam hari, bersemangat sedikit untuk buat kerja rumah. Siap bule buat school book reading dan juga reading before go to bed dgn daddy dia. Mmg aku nampak dia enjoy baca buku cerita dgn daddy dia. Kalu berterusan mcm ini pon bagus juga sbb bule aku concentrate pada gegirl pula lepas ini. Kesian kat gegirl mungkin serba sedikit terpaksa independent sbb mommy and daddy skrg bz dgn hal masing2 ditambah plak tgh sibuk to adjust boboi to be happy dgn life kat mesia.

As for gegirl, dia dah mulai masuk taska dan mulai pandai berkawan. Rasa cute sgt2 bila ngk gegirl berkawan dgn kawan barunya, Dania. Dorang berkenalan sambil main tarik2 tangan sambil ketawa2 riang. Bila gegirl tak de kat rumah, terus-terang aku jadi rindu pada dia. Sedih pon ada. Pada masa yg sama, yg hairannya, bila dorang tu sume ade di depan mata, mulala nak rasa stress dan tension bila dorang mengada2. Aku jadi sedih, sbb tak lama lagi, mebe aku tak bule terlalu concentrate kat gegirl dgn sbb kelahiran anak ke-3. Dan dgn itu juga aku mulai faham kenapa biasanya anak ke-2 lebih independent sbb parents tak begitu nak dapat untuk berikan perhatian kepada dia. Aku harap, aku bukan ibu yg bias dan dapat memberikan kasih syg dgn sama rata.

No comments: