Thursday, February 12, 2009

Jalan2 dan homework my boboi..

Dah lama aku tak driving di Malaysia, akhirnya smlm aku memberanikan diri drive di highway dan jalan yg penuh jam bersama2 dgn si boboi. Mula2 tu..okla si boboi behave...dah lama2, asal aku drop by ke kedai, tang tu jugak dia minta itu dan ini. Dan bila aku tak turutkan kemahuan dia..mulala dia menjadi grumpy...Aku pon apa lagi dah jadi harimau, terasa bahang stress dgn peel si boboi yg mengada2. Mungkinkah kerana dlm stage ini anak2 suka nak mengada2? Oh tidakkkkkkkkkkkkkkk....Jadinya, dlm kereta on the way back aku membebel2 dan tak pasal2 boboi dapat loving pinch sbb dok menangis2 nak aiskrim yg mana aku malas nak layan sbb sblm2 tu segala kemahuan dia dari nak makan kek di secret recepie, nak beli doughnut di Dunkin Doughnut dan nak makan nugget di KFC aku dah turutkan. Dia keep complaining why mommy can buy whatever she wants to buy whereas he cant??? Ntah, tak terjawab dek akal aku pulak buat masa ini.

Sampai rumah masing2 dah penat. Aku ajak boboi keluar kali ni pon sbb lega yg amat dia tak ade homework. Kalu the day before he was given till 5 pages homework, ntah smlm kerana mungkin dia dah buat laju dan betul di sekolah maka dia tak perlu bawa ke rumah. Tu yg dia gembira sgt sbb balik sekolah tak ada homework siap tunjuk kat aku bag dia tak ada isi melainkan homework hari sblmnya yg mana teacher dia lupa nak collect. Mungkin sbb dia pon dah mulai paham pesanan2 mommynya yg sedang stress nak melayan homework boboi yg berlambak. We had a talk before he was leaving the house that morning dan kebetulan mood aku agak ok dan tak begitu nak marah2. Dgn nada yg cool aku katakan kepadanya...

M: Boboi, you know what...You are going to be a leader. Because sooner you not only have gegirl as your little sister but in due time, you going to have a little brother too. Arent you feel proud to be a BIG BIG brother? So, whatever you do, your siblings will tend to copy you as their example and if you are succes, they could be to follow your step too.

Doing your homework is not that difficult if you really wanted to do it. And trust me, if you could do it fast, precise and correct at school, you probably wont have loads of homework to do it in the house. Why dont you compromise with your teacher to lessen your
amount of homework and discuss how you going to reduce it?

Kiranya berkesan jugak pesanan aku. Cume tak tahula sampai berapa lama input ini akan terkesan di mindanya. Kelmarinya, aku mmg mengaruk gila dan aku rasa tak pernah my honey dgr aku menjerit2 begitu di rumah spjg kitaorg berkahwin dan aku pon rasa aku mcm dah totally mad sbb biul nak melayan homework anak aku. Sejak dua menjak ni mmg mudah sgt aku mengalami mood swing dan nak marah2. Punca aku marah di hari kelmarin sbb boboi broke his promise to complete his homnework at his grandma's house. Balik dr rumah nenek dia..boboi dah keletihan dan mulala mcm2 ragam dan excuse dia berikan kepada aku utk melambat2kan kerja dia yg ada beberapa pages. Dlm hati, aku mcm nak maki2 sekolah dia pon ada...like apala yg skool tu buat sampai keje umah punyala byk dan dorang amik sikap lepas tgn sbb anak aku lambat siapkan keje di sekolah, maka diserahkan pada mak bapak nak siapkan keje2 tu di rumah.

Aku mcm dah tak bule nak berkompromi sama ada boboi kecil atau bukan budak kecil..yg aku tahu, dia dah berjanji..dia mesti tepati..Kesan dr dia tidak menunaikan janji...aku ground dia tak bagi ke rumah nenek dia melainkan dia prove to me he would do his homework whenever he is there. Smlm pon dia longing to go to his nanny's house to his dad. Bukanla niat aku nak memisahkan boboi dgn neneknya. It just matter aku tak nak dia spoil dan belajar utk independent. Aku nak dia faham, yg apa aku katakan utk dia hold his promise tu bukan main2, tapi sebenarnya aku serius dgn apa yg aku tak henti2 ingatkan dia. Sbbnya, sooner aku pon dah nak meletup. Dikala aku tgh pantang2, rasanya tak tercapai dek akal aku nak bising2 dan bebel2 kat si boboi utk dia buat homework dia.

No comments: