Saturday, April 16, 2011

Pancing yang mengena..

Tak sangka plak...aku telah memberikan saikologi effect yg mendalam kepada salah seorang our potential employee yg juga merangkap our ex-practical trainee. Hari ni, he was coming to our office...and letting us know his decision to join the Company...actually, aku pon da malas berharap..disebabkan..mau tak rasa demotivated bila baca exit interview org..yelah, kalu korang nak blah..silala blah..tapi, tak yahla komen mcm2...sebenarnya aku pon tak sangka..di sebalik mereka2 yg sblm2 ni byk songel nak resign fr company...dgn bermcm alasan..ade plan insan2 baru yg sedia dan rela diri berkhidmat dgn kami tanpa paksaan...yer, betul..kami tak paksa meraka2 ni datang bekerja di sini..tapi, meraka yg dtg kpd kami..dan bila tak happy...atau mereka2 ni dpt peluang lain..dan jugak setelah diberikan pengetahuan mahupon tunjuk ajar..tapi, tak habis2 nak menyalahkan org..what the heck! pendek kata, ade hikmah yg tersembunyi..bila2 org2 lama pergi...diganti dgn org2 baru..yg dilihat..lebih baik dr org2 yg sblmnya..dan slps ni..sori naik lorryla ye..tak yahla derang2 ni temberang..byk sgt keje sampai tak cukup tangan...sedangkan, lebih byk idling dr buat keje...elok plak, my honey skrg da mula meng-train aku...to monitor bebudak ni sume..and as usual...PLS DONT PLAY-PLAY WITH ME..as I HATE PEOPLE PLAYING!

Dan bila aku strict, aku tau..ade jek org menyampah dgn aku..well, who cares?? ko nak kata aku lorat??? kalu ikutkan derang tula lagi lorat...sbb, tak habis2 nak mempertahankan their lame excuse yg langsung tak masuk dek akal dan fikiran...sampai aku malas nak layan...dan aku pasan bila aku masuk opis..elok jek aku susun kasut...tapi, ade pendengki durjana...yg secara sengaja yg telah mengubah posisi kasut aku...adakah ianya kebetulan? atau sebenarnya2 di opis itu..sememangnya ade pendengki durjana??

Aku sendiri tak menyangka..to hear the feedback from most of our young trainees..yg eppi dan tak kisah utk join us onboard...atau adakah kerana..aku sudah mulai master dlm skill memberikan saikologi mendalam kpd generasi2 muda masakini? mmmm, mungkin jugak...so far, sepahaman aku...dan dr pengetahuan aku..mengenai diri aku sendiri..aku mmg jrg nak beri kenyataan bias...what am saying is base on fact..tiada yg ditokok tambah mahupon yg merepek meraban...dan, mungkin sbb tu jugak..dorang rasakan..kbykan kenyataan diberikan kpd mereka itu..do make sense to them...we do treat people professionally and we do consult people berdasarkan pengalaman

Terus-terang aku sng bekerja dgn org muda2..walaupon, mereka yg muda2 ni..ade gak yg menyesakkan kepala..especially yg suka buat pasal mahupon bermasalah...dan aku harap semakin berkuranganla org yg tak faham policy ni berada di opis aku...sebab..terlalu nyata lagi bersuluh..mereka2 ni org menyusahkan kehidupan orang lain..tapi, yg kelakarnya..mereka2 ni plak... mcm org2 yg berlagak pandai..heran..heran..

Kkdg naik menyampah dgn manusia2 yg diberi pilihan utk bekerja...kemudiannya, mula sprt org lupa daratan..atau bak kata org..sprt, anjing menggigit tuan...bila dlm keadaan terkawal..bole pula berbudi pekerti..tapi, bila dah ade peluang lain..mulala mcm kacang lupakan kulit..aku sgt2 berharap2..manusia2 begini..takkan dan kalu bule..jgn wujud di dalam opis kami...sumenya, bagi memastikan aku bole lebih fokus dlm membuat kerja..setakat ni..dapat aku rasakan..kepala aku mcm da terbelah dua..antara keje2 A&F dan jugak Eng..Terus-terang aku lebih steady memegang tanggungjawab di A&F...tapi, agak gementar menggalas tanggungjawab di Eng...Yela projek ribu raban mau pon berjuta..mau tak gigil, kalu tiba2 ade failure..mau makcik tak gelabah? Bila da pegang tanggungjawab camni..baru rasa suspen2..baru tau..its like..owhhhh, cam ginila the feeling being a leader of a project. Apa2pon, aku tetap happy ngan my new task..dan aku lak tak rasa mcm overstress..disebabkan oleh, I do have anak2 buah..yg bule diharapkan to perform the anlysis..meaning that, my current task lebih kpd monitoring and verify keje2 org..selain dr nak kene prepare report...

Sekurang2nya bila keadaan di opis semakin tenang..aku lebih cool dlm mengendalikan tugas baru aku..dlm misi baru aku menggapai PE! perlu aku tekankan di sini..tujuan aku nak amik PE, bukanla utk berbangga diri..tapi, lebih kpd keperluan dan juga security..semoga tuhan mempermudahkan jalan hidup aku..yg begitu ranjau berduri...kalu bule..haishhhh, malasla asik nak kene sit for exam lagi...dah kira habes bersyukur...i've done my phd! sekurang2nya..bermula episod baru dlm kehidupan aku...pon begitu, aku bukanla org yg jenis berbangga diri dgn ijazah yg dipegang..sbb, i'm still a normal human being...dan tak lepas melakukan kesilapan...

No comments: