Monday, April 11, 2011

My Bz life..

Yer..hidup aku bukan skdr seorang superior kepada anak2 buah aku..tetapi juga..sbg seorang isteri, ibu dan jugak anak kpd kedua ibu-bapa aku..bila sebut tang isteri..yelah, tugasnya melayan somi, membahagiakan somi, menyamankan somi..dan sbgnyalah..

Tugas sbg anak kpd parents..patutnya aku kene lawat mak aku sebulan sekali paling koman..hulur duit kat parents aku..bila citer pasal duit..alhamdulillah, my honey dah decide supaya aku dapat gaji..yippie!

Tugas sbg ibu kpd anak2...haaa..yg ni..aku rasa...agak berat dan lagi challenging..walopon, dr pembacaan aku..sepatutnya somi to take the role to lead the family...tapi, tula..somi aku plak skrg dok bz carik duit..sampai terkadang aku terpk...

'tak buleke kita hidup besa2 saje dan bersederhana dan tak keje mati2an sprt skrg? dunia nak kiamat..tapi, kita masih lagi jumud dgn hal ehwal dunia'

statement membunuh career atau cita2? atau adakah ini termasuk statement tak masuk akal?

kkdg aku rasa mcm sungguh kelam-kelibut..mana nak ngk keje2 opis, mana lagi nak ngk somi sendiri, anak2, mak ayah dan jugak diri sendiri..mungkin jugak sbb tu..diri aku sendiri lately dah mulai tak terurus..dah jadik gemuk dan boyak smcm..dan elok plak..my honey tak komen lebih2...

nak2 skrg..bila anak2 dah kene hafal surah2 yg aku sendiri pon terbelit2 lidah nak menghafalnya..mana nak clearkan bacaan ngajinya, bacaan semayangnya..pendek kata..Harris belaja mengaji mahupon semayang..mmg dr aku..ibunya...dan kedua dr bapanya...yg jrg2 ade masa...bila aku ngk Harris tak masuk quran..aku mulai bertanya diri aku sendiri..di manakah silapnya? kalu seorang tak sempat nak amik pot..maka, terpaksala aku beralah nak amik pot..walaupon permulaannya, terus-terang aku katakan..aku stress dan rasa mcm unfair..why must mak..mak..mak..yg kene amik tau sume hal??

bila anak nak peksa..again, akula si mak yg kelam-kabut duduk sebelah my eldest..bila anak tak pandai baca..akula beriya2 dok selak2 buku2 belajar dia...bila anak tak kenal huruf..akula yg beriya sibuk dok carik bahan2 dan kaedah camne nak kasik anak tu kenal huruf2 sepenuhnya..bila anak2 tak perform at skool..akula yg dok pening sakan..pikirkan..camne nak settlekan masalah perkembangan dia...dan bila tiba citer hal ehwal keje..terpaksala aku berterus-terang kat my honey..yg sememangnya dia kene ajar aku seterang2 dan sejelas2nya tanpa suh aku pk sendiri sampai pecah kepala..especially bab2 design...supaya sume task bule jalan sekali gus tanpa sbrg hiccups! sbb, yelah..byk perkara nak pk di dalam minda!

Itu belum lagi dikira ngan hal ehwal belanja dlm umah..kalu brg2 umah abis..aku jugakla yg kelam-kabut cari barang..mengangkut beras dan segala mcm brg..termasuk jugak apa menu nak masak setiap kali nak makan!

Sbb tu jugak, aku lebih suka stay at opis..kalu nak settle masalah keje...dan biasakan diri tak bawak balik keje2 opis ke umah..sbb, my time at home..will sepenuhnya utk hal ehwal rumah shj!

No comments: