Monday, April 11, 2011

Coti2..

Hari ni aku hanya melepak di rumah sprt apa yg disarankan oleh my honey terhadap aku..Mebe, dek kesian ngk isteri tersayang telah jatuh sakit..Seboleh mungkin, aku meneguk berbotol air mineral..utk menghilangkan penyakit..rasa mcm bahagia plak bila dah duduk kat umah..yelah..kalu sblm ni asik keje..keje..dan keje..ari ni mcm...mmmm, syiok jugak sekali-sekala melayan kerenah anak2..

Bila dah running bisnes sendiri..lagi byk komitment plak nak diberikan..sampai adakalanya, anak2 pon naik terabai..bila anak2 seakan2 terabai..mulala aku naik ilang mood dan nak marah2..kesian my honey..dapat isteri mensus mcm aku..kejap angin baik..kejap angin nak marah..Aku plak, seakaan terkejut bila..my eldest mengajukan soalan cepu emas..

H-Ibu, kenapa..orang perempuan suka marah2?
I-Mana Harris dapat idea perempuan suka marah2 dan siapa yg suka marah2?
H-Semua perempuanla..


Aku mcm nak tergelak plak dgn soalan Harris ni..aku ingat dia tanya soalan sedemikian, sbb..dok asik ngk mommynya yg asik suka marah2...Tapi, mungkin jugak idea tu dtg..bila melihatkan si Milan yg moodnya kkdg ok..kkg tak ok..sekejap angin baik..sekejap plak mcm moody smcm...Hah?? Bolehke aku katakan..Milan tu mengikut jejak genetik aku?? Apa2 sajela...

Oh ya, sejak Milan pindah skool baru..dia aku lihat sbg seorang kanak2 yg riang..dan tak semena2 cepat pick up pon iye jugak..Kalu dulu2...bila aku sebutkan suku kata..langsung tak keluar bunyi..kali ni...haishhh, pandai pula dia membunyikannya...Haruskah aku katakan di sini...Milan sebenarnya tidak serasi dgn pendidikan Q-dees?? atau dgn lebih tepat lagi..dia tidak serasi masuk ke kelas pagi...Yelah, awal pagi sgt kelas Q-dees...sedangkan anak2 aku suka sgt tido lewat mlm..hatta bibik dah tido..derang masih lagi buat pelbagai mcm aktiviti..

Perkembangan lain...anak2 kami da mulai membesar..da mulai pandai main bersama...da mulai pandai rasa kehilangan bila salah seorang dr mereka tidak ada..kalu dikumpul bersama..mmg adakalanya tak habis2 bergaduh..tapi, bila berjauhan...rasa sunyi sepi dan ada yg merasa bosan...

Harris dan Milan da mulai membaca Iqra semula..Takat ni..Milan da berada ditahap Ho...dan Harris plak..masih lagi ditahap Iqra 4...Aku berharap sgt..agar Harris bule naik Quran by end of Darjah 2...Sekurang2nya aku bantu Harris tuk tak rasa segan silu ngan kengkawan..Aku dapat lihat..Harris dah kurang gagap2 bila membaca Iqra..Mebe, sbb dia dok imagine2...lancar baca Quran..mcm kengkawan dia yg lain..

Berbalik kpd citer tuan empunya blog...Sunday aku datang bekerja..Yg menariknya..aku dah mulai buat keje2 teknikal...Dan yg bestnya... aku paham apa yg my honey ajarkan..TQ my honey! Tak pernah kisah pon dgn berapa jumlah my honey nak kasik kat aku...sbb, aku hanya buat keje2 design teknikal hanya utk suka2..bak kata org...menambah ilmu di dada...ye...my honey mmg bertuah..sbb, aku seorang isteri yg berkorban utk kebahagiaan suami, tak kisah plaknya tu dgn kadar bayaran gaji...sedangkan kalu ikutkan..aku bole jek nak keje sbg pensyarah full time mau pon part time..yg sanggup menelan segala pahit maut sbg isteri seorang bussinesman...termasuk mengcover segala masalah2 pekerja...yg kkdg meng-stresskan kepala aku....

Sebab-musabab mengapa aku mula berjinak2 dlm kerja2 teknikal adalah sprt berikut..

1)bagi merealisasikan impian utk nak dapat PE..Beginila namanya kehidupan...masalah Phd dah lepas..now, another 1 step nak kene dilalui dan rempuhi..yerrr....nak amik PE...ade2 ajela..harap2 sgtla aku boleh lulus...At the same time, aku berharap aku bule master ngan accounting system...supaya, aku bule mahir dalam 3 bidang sekali gus tanpa perlu bergantung harap ngan orang2..Human Resources, Finance & Engineering...Ameeen..

2)sbb aku mmg dah lama nak involve in design tapi takdek peluang..bukannya otak aku ni tak geliga..cume, peluang takde..dolu2, ade gak dapat panggilan interview kat Kvaener..tapi, sbb gelabah sgt..soalan konsep yg senang pon..aku tak bule jawap..mmg lawak gile! Kalu tak..mmg sah2 aku dah jadik Process Engineer..yg bergaji puluhan ribu lemon...tapi, mungkin ada hikmah tersembunyi..mungkin tuhan mahukan aku menjadi seorang yg bersederhana..tak terlalu tamak haloba dgn wang ringgit....manala tau..bila dah terlalu taksub ngan keje..tak pasal2 aku jadi manusia lupa diri..sampai lupa anak2 dan somi..siapa tahu?? dan skrg walo di usia nak mencecah mid 30s..barula nak merasa jadik design engineer..itupon secara tak formal! Btw, apa2 pon aku rasa amat2 bersyukur dgn peluang yg diberikan...semoga aku tak jadi manusia yg mudah lupa!

No comments: