Wednesday, January 14, 2009

Sembelit..

Sejak aku dah nak masuk weeks, aku mula dilanda sembelit. Terasa seksanya nak membuang air besar. Bila aku try cari-cari info di internet, kemungkinan berlakunya sembelit pada ibu mengandung adalah disebabkan kandungan yang semakin membesar. Nampaknya kenala aku minum air banyak sket dan juga buah2an untuk menlancarkan sistem pencernaan aku ini. Smlm aku memulakan misi aku dgn cuba dgn sebaik mungkin minum air putih sbyk 2L. Punyala entah berapa kali aku asyik keluar dan masuk toilet sbb nak buang air kecil. Malamnya pulak on the way aku ke rumah sewa, aku singgah sebentar ke kedai buah. Beli apa2 buah2an yang patut. Nenas, betik, jambu batu dan jambu air. Waktu2 skrg nila aku nak makan forbidden fruits. Ini pon kalu ikutkan belum lagi dapat merasa durian. Siap bagitau kat my honey ttg hasrat aku nak makan durian sblm melahirkan supaya tak hilang kempunan.

Hari ini, dalam tengahari aku dah berjaya habiskan sebotol air-2L. Hasilnya dalam pukul 2 petang aku dah dapat panggilan pulau. Rasa lega tak terkata...Ni pon aku baca sket info dalam baby center yang mulai week ke 32, kita akan mulai gain weight 500g per week. Kalu ikutkan aku ada lagi 7 weeks to go, maksudnya adalah possibility utk aku bertambah berat lagi sbyk 3.5kgs. Tensen..tensen...Tensen kalu memikirkan berat badan yg bertambah2. But, aku just target to increase weight up to 75kgs. Nampaknya lepas ni aku kenala diet gila2. Malam waktu pantang tak bule nak makan berat2. Termasukla waktu skrg ni...kene jaga2 makan apa2 yg patut..kalu tak mau naik sampai 80kgs...yg menakutkan kalu2 anak dalam kandungan tu terlebih besar sampai tak bule/ susah nak keluar. Ni pon mcm dah berangan2 nak beli threadmill. Tapi, tak berani nak buat proposal kat my honey lagi disebabkan oleh kegawatan ekonomi kami di masa kini..

No comments: