Wednesday, January 14, 2009

Aku yang sedang berfikir..Qdees vs Titian Kasih..

Sprt semalam, boboi meragam sblm ke sekolah. Aku cancell dgn cikgu Thai utk pick up boboi to school today. Sbbnya, aku mcm tak sampai hati tgk boboi menangis dan kene paksa masuk dalam kereta. Alasan boboi kali ini tak mo ke skool adalah disebabkan aku tak mandikan dia pagi tadi dan dia nak aku tunggu dia kat school all the time.

Bila aku jumpa principal dia...aku rasa mcm tak best sbb boboi kene start from level 1 sbb dia kata boboi cant do phonics. Well...well...well...she cant simply say that disebabkan cara anak aku sounded out the alphabets tak sama ngan cara dorang. Ini antara satu sebab kenapa aku mcm bertukar fikiran nak pindahkan boboi ke tadika lain. Lepas dapat komen dr principal, aku fikir2 mcm lebih elok aku masukkan anak aku ke tadika yg lebih British or American orientated rather than Taiwan oriented supaya dia tak confuse dgn apa yg dia pelajari di sekolah lama. Bila aku borak2 ngan Teacher Zalia(principal di titian kasih), nampaknya dia lagi byk experience dlm kaedah membaca..sbbnya bila aku ty camne dia sound out 'a'..dia bule explain yg ade beberapa sound to sound out letter 'a'.

Buat masa ni, aku mmg confident dgn method titian kasih walaupon dia more to BM oriented sbb dia pon ade receive bebudak Q-dees and Smart Readers yg tak pandai membaca lagi. Susah2 mmg aku ingat nak tuitionkan anak aku ke sana dan amik additional course di KUMON kalu aku ada byk masa. Dr segi environment, mmg aku lagi prefer Q-dees berbanding titian kasih. It just matter titian kasih tak ramai student dan Q-dees plak ramai student dia dlm satu kelas dan nampak mcm cramped. Another disadvantage of titian kasih dia pakai buku Peter&Jane for reading which is anak aku tak berapa keen nak baca&jenguk. Most of the time bila aku nak suh dia baca buku Peter&Jane dia akan cabut lari...disebabkan kurang minat. Sambil tu aku survey reading books yg colourful utk boboi baca for supplimentary to attract him to reading.

Aku plak dah siap2 beli buku X-tra utk aku ajar sendiri anak aku di rumah supaya dia cepat pick up BM&BI. Dr segi maths aku tak begitu risau sbb stkt ni aku ngk boboi mmg can cope well.

Maksudnya skrg aku tgh menimbang2 sama ada nak masukkan anak2 aku ke Q-dees or titian kasih. Kedua2nya bule offer full day nursery. Cume titian kasih tu murah sket berbanding Q-dees.

Kalu ikutkan skrg ni aku dah tak ngk sgt mana tadika yg bagus atau glamer tak glamer...sbb kalu ikutkan aku dulu pon masuk tadika besa2 aje..so far, bule je survive dan bule jugak study overc. Mcm Teacher Zalia cakap. sama ada bebudak tu speaking atau tidak bergantung pada mother tongue dan persekitaran. Nampaknya kalu aku nak masukkan dia ke tadika besa2...terpaksala aku fully converse in BI di rumah disebabkan aku nak maintain boboi dan gegirl to speak in english. aku plak bila dah lama2 duduk mesia..dah tergeliat nak speaking english...kkdg vocub pon ntah mana2...apa2pon terpaksala aku improve diri aku sendiri sblm aku nak train anak2 aku...

No comments: