Thursday, May 08, 2008

Kepalaku pusing

Bertambah pusing kepala aku lepas kal si Gin. Berkobar2 dia bercerita ttg hak2 seorang isteri. Mmmm, aku mmg setuju dgn apa yg dikatakan kpd aku...Tapi, pada aku yg dah lepas tu..sudahlah...aku pon tak menyalahkan sesiapa, melainkan diri aku sendiri...At least, skrg my darling dah setuju to spend for childcare gegirl..dan tak kisah kalu aku nak stay back at school atau nak tidor lambat..in fact, dia yg tlg jagakan anak2 di waktu malam dan weekend....and some of house chores mmg dia buat biasanya hujung minggu mengvacuum dan mengemop lantai/ carpet..Kalu dia baik hati, mmg dia yg masak utk kami...

Mmgla kalu ikutkan dalam islam..isteri deserve to get a maid kalu suami mampu..dan sebenarnya kerja2 rumah yg org lelaki di mesia selama ini fikirkan adalah kerja2 isteri itu sebenarnya kalu ikut perspektif islam adalah kerja2 suami...Sebenarnya itu yg aku buat bertambah pening. Pening sbb memikirkan, ramai suami2 di mesia yg naive dan kurang berpengetahuan agama yg mendalam..lepas tu, suka membuat alasan, sbb isteri tak pandai uruskan rumahtanggala cthnya tak pandai masak dan tak cekap buat kerja2 rumah..maka, dorang nak kawen lain...Mcm2 saje org laki ni...Buat kepala org perempuan berdenyut tak fasal2!

Malas nak fikir perkara2 complicated...Nak cerita pula pasal anak2..Yg aku perasan, anak2 skrg dah ada satu tabiat..bila aku panggil nama..lambat betul menjawab...tak kirala sama ada si abg mahu pon si adik..Boboi pon dah nampak macam ok nak makan...Hari ini dalam tensen2, aku buat sup sayur dan ayam utk anak2 dan aku sekali..Sambil tu aku rebus pasta utk makan sekali dgn sup tersebut..Beriya budak2 makan..termasuk dgn aku2 sekali...Si boboi yg jarang nak makan tu pon..teruja sekali nak join makan...kalu tak tu, mmg manjang nak makan coco pops dan susu saje..

Si boboi skrg pon alhamdulillah bule diharap..Kalu aku minta tlg, okla juga kkdg dia tu nak buat...si adiknya plak, ntah kenapa hari ini...asik dok pegang2 shi-shi dia..agaknya geli tgk bekas chicken pox dia kat situ..atau terasa merengsa....So, hari ni dia dok berlenggeng pakai seluar dan tak pakai diapers...sbb mula2 aku pakaikan, dia asik bukak diapers dia..itu yg lagi buat aku tambah serabut. Bila aku ajak kencing..tak mahu pula...Nampak suka betul dia tak pakai diapers...terasa ade angin kot shi-shi dia..Tapi, satu sajela si gegirl ni..tak pandai cakap...bila aku siap2 makan tadi...tgk2 dia dah geli2 pegang dan seluk bottom dia...Laaaaa, rupa2nya dia poo-poo...Dah satu kerja mommy dia nak kene cuci short dan terus mandikan dia..Aku harap2, bila dia masuk nursery nanti...org kat sana, dapatla train dia...kot2 dia dok mogok tak nak pakai diapers kat nursery tu pon bagus juga...

No comments: