Friday, May 07, 2010

Mak oh mak..

Aku tak berapa nak paham dgn mak aku..yg tak cube nak paham dgn aku..yg dia nampak cume kesalahan kita..salah dia sendiri, mcmana?

Smlm, dgn sengaja dia provoke yg aku dok mendera maid aku..dok tak bagi maid aku makan dr pagi sampai ke petang..cik bibik pon satu..pandai2la curik masa nak makan..takkan nak tunggu majikan always to follow up, baru tang tu gak nak terkulat2 ko nak makan??

Tak habis2 cik bibik ni asik ..dok nak menyesakkan kepala aku..btw, aku takdela dan2 dok menyerang my maid dlm hal ni..sbb, rasa mcm buang karen dok berconfront ngan org rendah akal ni..dan aku pon sedar dr awal lagi..yg dia ni ade..tendency, depan cakap lain..belakang cakap lain..selalu jek, setahu aku..apa yg dia citerkan kat org tu mcm 360 degree dari cerita sebenar..

like last time, diciternya kat aku..yg mak dia tu dah tua..jln pon mcm diseret2..walhal, bila mentua aku balik pi pas duit kat mak dia di indon..sihat walafiat je mak mentua aku ngk sedara dorang sume di kampung..pehtu, waktu awal2 keje ngan aku..katanya, kat umah aku takde makanan..kalu ikutkan, bukannya takde makanan..cume, makanan aku tak se-luxury mcm di rumah mak mentua aku...sbb di rumah mil aku tu..yg tinggal hanya anak2 yg dah besar pjg dan bule berdiri sendiri tanpa perlu nak kene entertain selalu...makanya, hidangan di rumah aku..kebiasaannya amat2 simple..cukup utk mengalas perut org kata...dan kalu nak makan besar..alamatnya, kene tunggu aku yg masak...barula semua org dapat makan besar...kalu nak harapkan bibik yg masak..hai.. ntah hapa2 jela org tua tu masak...konon2 je org gembar-gemburkan..yg org sunda ni pandai masak..hakikatnya..hai..ntahla...byk yg tak jadik dr yg jadik...actually, aku pon tak harap minah ni pandai masak...cume, saje testing2 power..nak ngk kebolehan dia..ker, dia saje pura2 buat2 tak tahu masak?? kalu nak makan sedap2, kenala bibik belajar masak sendiri..kalu all the time nak harapkan org..tuk masakkan tuk dia..not all the time jugak, org ni free nak entertain mentakedara dia..

Smlm, saje je aku berbuat2 baik dgn dia..citer pasal masakan..waktu dia bercerita pasal resepi tu sume..hai, mcm best2 plak bunyinya...mcm ala2 sedap belaka..tapi, bila aku rasa kuah pecah dia...alahaiiiiiii...camni ke taste cik bibik..manis tidak...masin pon tidak..mebela jugak dia rasa down..sbb, aku tak jamah makanan dia..dan aku plak..tak berkesempatan..nak explain kat dia..kenapa aku tak makan pecal dia smlm..sbb, aku pon kelam-kabut..dapat makan dinner pukul 10.30 mlm..balik hantar Harris, dok singgah pasar..layan kehendak anak2..nak buku mewarna, nak towel segala..pehtu, pi layan makan dorang..nak makan buah watermelon, honeydew n pisang..pehtu, singgah lagi pi market lagi satu..pi carik ikan, daun ubi dan sayur2an lain segala...dah selesai shopping kat market..balik umah sambung masak utk my honey nak makan...my honey balik..aku kuar lagi umah temankan dia pi klinik..pulang dr klinik..aku ngk umah punyala bersepah2 dr depan ke belakang...sbb, bibik salah paham..aku suruh dia hanya tumbuk kacang..tapi, dia plak pi sediakan sume preparation from A-Z kuah pecalnya..dah dia susah2 buat kuah pecal..aku plak, cume rasa sket dan re-do balik kuah pecah buatan aku sendiri..sbb, kuah pecal dia tak berasa selain dr kacang tanah dia yg tak masak..yg buatkan kita tak bule nak makan...kalu ikutkan sampai skrg aku masih lagi try n error..nak carik di mana strength dia..

Berbalik dr citer mak tadi..kkdg aku rasa, org luar ni sng aje nak buruk sangka..sdgkan diri sendiri tak pernah rasa keadaan kita bagaimana...skrg ni, aku just try to think positively, mcm yg kakak aku pesankan..yg penting kita dah tunaikan tanggungjawab kita...perkara org lain nak buat penilaian..atau maid kita tu nak cakap belakang..itu adalah antara dia dan tuhan..sama jugak..kalu dorang tu panjang tangan...sbb, aku pon malas nak sesak2an kepala..nak pk benda2 remeh..sdgkan ade lagi list yg lebih pjg aku nak pkkan..

Dan mak jugak tak pernah paham, kenapa aku tak dapat nak balik kg selalu2. Sdgkan bila masa aku free..kebetulan mak plak tak free...dan mak plak aku ngk..dia je yg bule kasik excuse...bila masa dia tak free kalu kami nak dtg atau bila dia tak bule dtg umah aku...Mcm2 ajela mak ni...Nak cakap byk2 pon namanya mak sendiri..

Apa2pon, slps was my happy dah..aku dah berjaya buat kuah pecal sendiri..Yeha!

No comments: