Monday, June 20, 2011

Harris mid year exam..90.0++..Update

Finally, setelah skool dibuka...Harris mula dapat satu persatu his paper...Resultnya adelah sprt di bawah..takdela gempak mana..but, at least improve dr yg Ujian I yg sblmnya...this time exam..aku pon da tahap malas nak monitor study anak2 aku...sbb, aku pon da mula keje dan masuk opis...so, ape yg aku buat...hanya membantu my kids mana yg termampu..

BM Penulisan- 85 (Harith buat lawak bagi jawapan kata dasar menaip sbg 'naip'..selain tu Harris susun ayat lawak gile...)
BM Objective- 93
Agama - 92 (sgt suprise..walaubagaimanapon dr segi pengamatan, soalan Agama kali ni amat2la sng)
BI - 98 (as usual...Harris scores in BI..tapi, tak dapat nak challange his performance masa darjah 1 yg besa scores 100 for this subject)
Science - 96
B. Arab - 84 (kira oraitla tu 1st time dapat A for Arab)
Matematik - 89

Average excluding B. Arab - 91.4
Average including B. Arab - 90.2


Bila aku terbaca dalam facebook kengkawan punya result anak2..terus-terang aku katakan result anak2 ni suatu isu yg sensitip..yg aku rasa..mcm tak berapa nak beriya diskus sgt ngan kengkawan waktu Harris join Smart Reader and Darjah 1 dedulu..mebe, sbb..bila Harris da masuk darjah 1..aku da macam rileks sket..dan kurang tekanan..apatah lagi bila berborak2 ngan kengkawan lain termasuk jugak ahkak2 yang aku jumpa di Giant maupon ngan sepupu2 aku di kampung..keputusan bebudak ni sebenarnya ada pasang surutnya..Kiranya, kalu anak aku ni tak dapat markah averga 95 plus or dapat markah 100 dlm sume subjek..ia bukanla suatu yg luar biasa..sbb, org lain anak2 derang pon takdela jugak sumenya menten ke tahap hebat cenggitu. Perhaps. aku saje...yg as parents terlalu meletakkan high expectation to my eldest son..dan mulala frust menonggeng lebih emak dr si anak..bila Harris tak menten his performance...siap nangis2 and marah2 my honey lagik tuh..hahahah...dan satu perkara yg aku pelajari bila Harris memasuki alam sekolah rendah adalah...TIDAK TERLALU MEMBERIKAN HARAPAN YG TINGGI KEPADA ANAK2...Pada aku..asal dapat most of subject A udahle....bukannya ditunjuk pon dlm kertas keputusan UPSR tu nanti..samaada anak kita ni dapat markah 100% ke idak..betul tak? Jadinya, bila Harris masuk darjah 2..dan tak dapat markah sume 90..or none of the paper dia score 100%...aku mcm takdelah nak ambil pusing sgt...atau akukah ibu yg tak nak amik tahu...atau tak monitor betul2 perkembangan anak2? ntah..mebe, sbb aku pon da penat ngan keje..ngan anak2 yg da berderet 4 org..ditambah plak ngan pening2 pregnancy yg ke-5..terasa begitu...punyala mcm tak cukup masa....

Berbalik pada isu sensitip pasal markah anak2 ni...tiadala niat aku nak nunjuk2 anak aku ni terror bila dok tulis average markah or Harris dapat no. berapa dlm kelas di dalam blog..sbb, asalnya aku tulis blog pon kekdahnya cam menulis diary utk diri sendiri...dr blog ni jugak aku monitor berat aku pas pantang, lepas pantang, bila aku lulus belaja, perkembangan anak2, Milan ok ke tak...dan, aku pon tak rasa...pembaca2 blog pernah kenal or bertembung dgn aku..sbb, aku sendiri pon takde follower..hahahahah....

2 comments:

Nadiah said...

Tahniah Dear mengandung buat kali ke-5.You so lucky ya.
I ni teringin nak tambah anak ke no 4 tapi husband pula tak nak.

Jaga diri baik2.Jangan terlalu stress and banyak berehat.

milan said...

Thanks Nadiah,
Semoga kami sekeluarga dimurahkan rezeki..Pregnancy kali ni bukan suatu yg dirancang..Tapi, alhamdulillah, i da mula belajar menerima hakikat dgn setiap pemberian tuhan walaupon jarak my 3 last child will be about 1.4-1.5 mths..da habis kering air mata i, dok menangis waktu terkejut preggy anak ke-4 sewaktu my 3rd one is 8 mos..so, now..the same thing happened again...jadi, kurangla rasa terkejutnya dr pengalaman yg lepas..i just hope my 5th one will be a girl...dan pehtu..harap2nya bulela tutup kilang n jaga badan...hihihihihi