Thursday, August 14, 2008

Kek chiffon cheese

Bahan A
60g susu segar
40g cream cheese (brand Philadelphia)
25g butter

Bahan B
65g cake flour (ayak)

Bahan C
4 biji kuning telur (besar)

Bahan D
4 biji putih telur (besar)
100g gula caster
1/8 sudu teh cream of tartar
secubit garam

Cara-caranya
1. Panaskan oven pada suhu 170-180 degrees.
2. Masak bahan A menggunakan kaedah double-boil sampai bahan2 cair dan sebati. Kalau cheese masih berbintil-bintil, tapis semua bahan. Sejukkan.
3. Campurkan bahan C pada adunan A yang telah sejuk. Gaul hingga sebati.
4. Campurkan bahan B dan gaul hingga sebati dan licin.
5. Pukul putih telur, cream of tartar dan garam hingga kembang sedikit. Sambil mesen mixer masih bergerak, masukkan gula caster sedikit-sedikit hingga habis. Pukul terus hingga putih telur menjadi kaku. ( Saya gunakan kenwood mixer dengan kelajuan 5 selama 1 minit 20 saat).
6.’Fold-in’ 1/3 putih telur kedalam adunan cheese. Setelah digaul hampir rata, tambah lagi 1/3 putih telur dan fold-in lagi hingga hampir rata. Akhir sekali, tuangkan adunan ini kedalam lebihan putih telur tadi. Fold-in sampai rata.
7. Tuang adunan ke dalam loyang chiffon berukuran 9 inci. JANGAN sapu butter dalam loyang.
8. Bakar dalam ketuhar selama 45-55 minit.
9. Bila kek dah masak ( atas kek akan kelihatan lebih coklat sikit dari kuning keemasan dan puncak kek dah turun ke paras yang hampir rata. Keluarkan loyang dan terus terbalikkan loyang dengan keknya sekali. Biarkan sehingga betul-betul sejuk. Kalau nak cepat, taruk depan kipas.
10. Hidang.

Tips penting : Saya rasa.. jadi atau tidak chiffon kek ini jatuh banyak pada cara putih telur dipukul. Putih telur tak boleh terlalu kaku. Cukup sampai..bila pemukulnya diangkat, ada segumpal kecil putih telur yang melekat pada hujung pemukul telur dan telur dalam mangkuk masih kelihatan licin, kilat dan bila digoyang, tak bergerak.

No comments: