Wednesday, March 05, 2008

Progress hari ini..

Dah lama aku tak jumpa sv kesayangan aku..mesti dah tertanya2 mana awek sorang ni dah menghilang...tapi, yelah, aku tak hilang ke mana...skdr berada di rumah sambil struggle nak siapkan thesis writting...yg really torturing! Aku katakan writting ni torture...sbb aku dah lama tak sentuh kerja2 aku sejak bercuti balik Mesia 3 bulan lepas...jadi, kesemuanya aku nak dig semula..sbb ade notes aku dah misplaced ntah ke mana2..so, apa yg aku buat pada hari ini...is to compile bits by bits..sume data2 dan notes aku dalam satu file..supaya mudah aku nak selak dan rujuk dr semasa ke semasa...sedar tak sedar...keje PhD aku yg berkurun2..dah jadik setebal nak masuk 5 inches nampak rupanya..

Sejak beberapa menjak ni..aku macam dapat satu kuasa...tak kisah nak berjaga malam..kkdg tu ntah kul berapa pagi...sampai berpinar bijik mata...walaupon siang ari tu aku dah penat melayan kerenah anak2...siap bule exercise jalan kaki to pick up my son fr school kkdg tu lagi! Itula org kata, di mana ada kemahuan, di situ ada jalan...dan aku berdoa supaya tuhan sentiasa mempermudahkan jalan hidupku...Aminnnn...Seingat aku, selama ini...aku yg dulu, adalah seorang yg can be excel dgn kesusahkan..kkdg kesusahan itu yg membuatkan kita menjadi seorang yg lebih gigih...kkdg aku mcm tersentuh juga..bila tgk kawan2 yg mula buat PhD slps aku..dah mula submit thesis dorang one by one...Pada aku, ini memberikan aku smgt..walaupon kkdg tu smgt tu bule jadik pus..pus...tapi, at least ianya lebih baik dr sebelumnya...alhamdulillah...Dah letih nak jawab org yg dok tanya bila aku nak habis...dan apesal aku tak habis2...tetapi pada aku, aku percaya akan ketentuan tuhan...adakalanya, kegagalan seseorang itu bule menjadi penyuntik smgt utk kejayaan seseorang...Ya, mungkin aku gagal menjadi seorang student yg habis PhD in 3 years or so...tapi, sekurang2nya..aku tidak patah smgt utk berhenti di tengah2 jalan..Dan aku sentiasa optimis dgn masa depan...walaupon di kala ini, org mungkin melihat aku bukanla sbg a good examplery dorang utk completekan PhD dorang dalam masa yg singkat...tapi aku sprt dapat merasakan...di depan aku sentiasa akan ada sinar...Sinar yg bagaimana??? agak sukar utk aku menjelaskan...

Kalu ikutkan, aku yg dulu..bukannya orgnya yg mudah putus asa..gigih...dan komited...sentiasa dalam lingkungan antara yg berjaya di kalangan rakan2 walaupon takdela sampai terlist dalam top 5 or top 10...But, I am knowing myself as a person who always thrive for excellence .....cuma, mungkin dlm masa beberapa tahun ini..aku rasakan merupakan suatu ujian...utk aku menjadi seorang yg lebih matang dan menghargai kehidupan..Hidup ini bagaikan roda...ada masa kita di atas..ada masa juga kita di bawah..maka, hendakla kita selalu beringat2...Walaubagaimanapon, aku gembira dgn perkembangan positif yg aku alami buat masa ini...Semoga aku terus cekal hingga ke penghujungnya...

No comments: