Wednesday, March 05, 2008

My girl cerai susu..

Aku rasa..aku perlu catatkan di sini...yg my girl dah mula cerai susu gradually after couple days she was 2..But, I think she is coping well with this...walaupon sometimes we had to battle..yg penting as a mom...we have to be firm. You know what you are after and expecting...so, dont ever look back or mudah jatuh kesian bila our child melalak2 begging for delicious and nutritious breast milk all the time..sekali-sekala mungkin bula dimaafkan, kalu kita terlolos..kot2 terlupa masih lagi nak halakan susukan kat anak...especially, bila time2 malas nak mencapai botol atau air anak...Tapi, aku rase...my girl is doing well better than my son in the past..pasalnya, aku ingat dulu...si my son tu lagila melalak bagai...sampai malam hari aku pon terganggu sbb dia rebel bangkit malam2 saje buat ragam..kkdg tu macam nak ketawa juga..my son tu kecik2 dia mcm2 je ragamnya...yelah, ada org kata..anak sulung ni biasa mcm over-pampered dan attentionnya lebih sket dr yg lain2nya..dan sbb itu jugak ragamnya pon lebih challenging dan berbagai2..

Tapi, skrg yg aku lihat...mmg my boy dah byk berubah...especially sejak aku balik dr Mesia..dah mula dia minat nak involve dgn aktiviti sekolah...dan kurang perangai tak maturednya yg dok kkdg pretending he was too sleepy to be in school...Yg suprised me most...bila baru2 ni...barula dia dapat menulis 1-10...Sblm2 ni tak de plak dia tunjuk skill dia..almaklumla...dia pon cume masuk tadika gomen je kat sini..kendian, teaching approach dorang mmg comparatively different than in back home...org kata...pi skool just to enjoy their children time..Despite of that, amazingly, bebudak kat sini mmg cepat membaca termasuk my son yg dah mula bule membaca a few sentences since he was 4.5 yrs old..itu pon cume pi sekolah main2 jek..kkdg datang..kkdg ponteng...hish! sungguh tak beretika langsung! Actually, my son cuti sekolah bukannya main2...ade jugak sbb2 personal...cthnya...kami balik mesia 3 bulan yg lalu sbb 'Pak De' masuk ICU..'Nenek' plak patah kaki accident...Sungguh mcm2 dugaannya..so, rasenya bule imaginela kot...kalu my son consistently pi skool...rasenya, mmg bule jadik excella gamaknya kot!

Kalu dulu sblm2 ni..aku hint2 dia utk siapkan extra homework kat rumah...dia macam kurang berminat...tapi, skrg dia plak yg pergi cari sendiri buku2 yg aku beli...agaknya, dia dah mula appreciate, kenapa mommy dia sblm2 ni sgt concern kalu dia tak buat homework yg mommy kasik...sbb mungkin dia dah paham...yg ibu mana tak mahu melihat anak mereka berjaya...dia pon dah mula faham...aku tak happy kalu dia too engross dgn game...agaknya dia dah faham...too much game, can drive his mommy mad..tapi, aku tak salahkan juga kalu my son tak minat sgt nak buat extra exercise sbb pada mulanya tu dia mcm kurang faham...kenapa kawan2 dia tak de plak kene buat homework kat rumah..tapi, dia plak kene.. kemudian elok plak, kat sini..takde plak bebudak tu dorang beriya suh buat intensive exercise menulis..skdr belajar abjad dan number utk happy2...

Harapnya, bila sume dah macam stable..bulela pasni aku shiftkan dorang tido di bilik lain...cume, kene tunggu...aku abihkan keje2 aku dulu...baru aku bule well focus nak jadik surirumah sepenuh masa..that is a job yg aku sgt tertunggu!!!!!!!

No comments: