Sunday, June 24, 2007

Call kawan lama-diet..

Tadi aku kal Mai..kawan lama aku di univ..yg mmg aku dah kenali lama sejak dr univ seorang yg menjaga badan..makan pon dia dah mula catu u masa zaman sekolah..katenya dia wat gitu sbb masa zaman muda2nya dia berisi sampai 60kgs..actually not bad lagi dgn berat 60kgs as tinggi dia 160 cm..

So, teringat si Mai..aku pon kal dia utk mendapatkan motivasi dan sedikit tips..mula2 kal minta pendapat..dia dah gelak katenya dia skrg pon dah gemuk dan beratnya dah naik mencanak2 gara2 makan vitamin utk mencantikkan kulit..bila aku tanya berapa kgs dia skrg..dia kate dia dah 52kgs..actually 52kgs tu masih ok lagi sbb dia tu tinggi..tapi sbb peningkatannya agak drastik from 47kgs to 52kgs for sure it is really alarming...

Aku gelak besar bila dia katakan pada aku..

'ko ni nak perut padat tapi nak kurus..camne tu?'

hahah betul pon..kalu ikutkan aku ni susah nak kontrol nafsu..tapi dia ade sharela camne nak kontrol nafsu..yg aku respek mmg dia kuat smgt..malam pon cume makan nestum atau pon oat atau ratah lauk aje..nangis u i dgr..tapi worth itla dgn tahan nafsu badan dia still menten sampai skrg..

kemudian kami berborak pasal, perut yg cepat buncit terutama bagi ibu2 yg telah beranak dua..sbb yela perut kita makin mengembang disebabkan oleh dah dua org baby membesar dalam tu..makanya kalu makan terlebih je mesti dia akan cepat memboyak...mai suggest kalu bule elakkan ais..sbb dia kate ais tu buatkan rahim kita kembang dan buncit..

mmm bilala aku nak mengikuti smgt si mai ni..anyway, perkembangan terbaru..berat aky dah menten ke 55kgs..kalu ikut diet rosemary conley tu..mmg dalam sebulan..simply je leh susut 6kgs..cume aku ni takdela kuat smgt mana nak berdiet sakan gitu..

skrg baru aku realize..takde org yg bule makan main bedal tapi berat menten tanpa exercise..sume pon kene makan berpada dan kene ikut cara sihat dgn bersenam ataupon jaga makan..makan apa2 bule tapi dgn kuantiti yg sedikit..aku rasa kalu ikut cara aku berpantang slps masa melahirkan alyssa dulu..mungkin sng aje berat aku nak turun..cume aku tak mudah nak mengorbankan nafsu makan aku..

3 comments:

Kurma said...

There are people can who eat anything they want but they're still not overweight. Usually these people are underweight, badan kerempeng melengkung and I tell you.. they don't look good either hahahaha (kenyataan org jeles).. but seriously.. they are dying to get some fat like us.

huahuahua...

Kurma said...

i mean.. some fat that we have heheeh..

milan said...

Kurma,
Some people are blessed to always maintain themselves slim and fit even tough they are overeaten. But, its totally not me who needs to work harder than the others to always look better. Honestly, I have always been very big appetite when it comes to food. At least, I can spot my weakness..and I believe, there is always have a room of chance for everybody in their life to deprive themselves from being fat! Wish me succes in my vision...