Wednesday, March 30, 2011

Sakit ati..

Ari ni aku rasa betul2 sakit ati..aku sakit ati ngan cikgu si Milan. tak habis2 dok cube meng-call2 aku to offer my doter for private tuition. in positive side..yelah, i can understand...the teacher is concern wif my doter development with additional of rm200-250 should be paid to her for extra class after tadika..tapi, bila aku pk2 balik..is this actually the teacher's strategy...buatkan anak2 kita nampak lemah..and then she is taking the opportunity to propose to the parents for private tuition??

Kalu betul cikgu tu ikhlas..kenapa aku ngk dia cam berkira benau nak mengajar anak aku to mengenal ABC? sedangkan bila aku try to curi2 masa to teach my doter secara one to one..she is proven bole mengingat letters..cume, yg aku dpt kesan..anak2 aku ni tergolong dr golongan istimewa..yg memerlukan lebih warmth approach..sbb, pada pengamatan aku melalui karakter si Milan..semakin org tu berkeras dgn dia..semakin dia susah nak menerima..the simplest word that i could describe her response towards kekerasan..adelah menjadi seorang yg REBEL dan reluctant UTK MEMBERIKAN KERJASAMA..disebabkan peel my doter yg smmgnya aku tahu..dia seorang budak yg moody and her mood can sometimes be very unpredictable..

So, stlh menimbang kira..aku tak nampak..kenapa aku perlu nak proceed Milan in Q-dees..terpaksala aku berkorban masa sket utk memastikan Milan can read and perhaps can do spelling certain words..the most important thing is..to ensure mengenal huruf...dan jugak able to make blending sounds..aku harap kesungguhan dan niat baik lagi ikhlas aku ni berbayar...dgn sekiranya aku dapat melihat...Milan boleh membaca dan grab the basic concept of reading. i was trying at my best to menggunakan segala pengalaman yg aku ade.while i was in UK...grooming Harris to be excel in school. terus-terang aku katakan..harris is lucky..sbb, i was pushing him hard to understand the concept of learning...dan its not only happen alone without the teacher's cooperation..yg tak jemu dan sabar dan melayan kerenah anak2..

Mudah aku nak simpulkan di sini..my doter cant perform disebabkan..konsep penerapan ilmu tadika masa kini..yg mana lebih berdasarkan profit maker...overstimulation i.e. advance learning...yg mana, bebudak ni dok belajar mcm parrot..dok ikut cakap cikgu or absorbing the knowledge tanpa memahami konsep..atau dia sendiri pon kkdg tak paham ape yg dibuat atau belajarkan..

No comments: