Sunday, March 27, 2011

Milan's teacher is coming to our hse..

Dlm waktu sibuk ngan hal2 kerja aka career..nampaknya aku mulai terlepas pandang dgn perkembangan anak daraku nan sorang..dr segi karekter..dr pandangan mata kasarku..sbg seorang ibu..samaada aku nak mengakui ianya hakikat atau tidak..milan mmg seorang yg

1)keras ati..
2)mudah merajuk tak tentu pasal..aka2 moody
3)mudah dibentuk sekiranya moodnya baek..

So, alkisahnya..2 hari lepas..aku telah mendapat berita yg meruntun jiwa dan perasaan...Milan's teacher was complaining that Milan's performance is low if compared to her peers memandangkan dia join the Qdees sejak dr taun lepas lagi..

As usual..aku takdelah nak amik ati sgt..sbb, aku sendiri pon tak berapa nak amik port ngan perkembangan Milan..byk masa..dia tidur di pagi hari..dan masalah tidur dlm kelas ni..bukan saje terjadi pada Milan..tapi, terjadik jugak pada si abg...sampaikan waktu di UK...cikgu Harris called him as 'SLEEPY SOCK'..kkdg aku pon, naek malu jugak ngan cikgu kelas Harris..tapi, disebabkan aku sendiri da tahap serabai nak habiskan PhD as well as nak balancekan life ngan hal ehwal rumah tangga...Now, benda yg sama happen to Milan..dan pada masa yg sama..aku tak salahkan Milan..nak cakap Milan neh tak pandai, bebal ataupon tak cerdik..

Sbb, aku sendiri dpt rasakan..antara fakta lain yg membuatkan Milan tak perform at skool adalah disebabkan...Milan tak eppi ngan her school dia sendiri..dan menambahkan sakit ati aku..bila cikgu dia sendiri datang umah..to offer private teaching...sedangkan bila aku deal..tuk berkerjasama ngan aku..supaya Milan can recognize letters...dia mcm langsung tak nak luangkan masa melainkan dgn cara private tuition..what the heck??? adakah cikgu2 kat sekolah tu...hanya mengajar bebudak utk duit? atau sengaja nak bagi budak2 nampak lembap..and then offer private tuition dgn kadar 2 jam seminggu for rm200 sebulan? bila aku interview cikgu dia lebih2..dia gitau yg now..she has 4 students fr the same Q-dees..so, anybody could ever imagine yg she easily has made up money for almost RM1k! dan aku sendiri nampak..Milan mcm acuh tak acuh ngan bila cikgu dia datang ke rumah..dapat bayangkan atau tidak..kalu Milan pon dah sampai tahap..nak salam dgn cikgu dia pon...Milan tak hendak..inikan plak..to have her as Milan's private teacher??

What has been happening to Milan recently...is so alarming...aku sendiri tak nampak..why I should be wasting my money sending my doter to Q-dees...tapi, improvement tak nampak...walopon, aku sendiri mengakui...salah tu tak 100% from Q-dees..cume, mebela cikgu2 di situ tak pandai nak perhatian my doter yg sedia spesel..

I simply can describe my kids as person yg perlu dibajai dgn kasih sayang dan sepenuh perhatian..barula aku terlihat perkembangan positivenya..dan aku megakui yg aku sendiri silap tak memberikan perhatian terhadap Milan sejak awal2 lagi kemasukannya di Qdees sbb pada pendapat aku..biarla dia ke sekolah utk berkawan dan bukannya terlalu nak mengejar peratusan tinggi dlm kelas as what i did to her abang...

Bila jadik hal smcm ini, aku mmg sgt2 nekad to take out Milan from Q-dees...Pada masa yg sama..aku sendiri akan berusaha dgn lebih lagi..supaya Milan dapat mengenal huruf dan boleh membaca sekurang2nya Bahasa Inggeris dlm usia 5 tahun..

Aku pon sendiri rasa..yg aku tak sepatutnya nak bengang atau nak marah2 ngan si Milan..sbb, aku sendiri nampak yg Milan is progressing well..bila aku mula put attention into her..dan aku sendiri tak suka nak bandingkan progress Milan dan Harris..sbb, aku sendiri skeptical dgn approach pendidikan sekolah2 tadika di Mesia terutamanya Q-dees..pada aku..anak2 sepatutnya..sedari awal..diajar dgn concept dan pemahaman yg betul..kerana bermula dr konsep itula..anak2 akan bawa pemahaman derang ni sampai ke besar..dan cara mereka berfikir pon..aku kene tukar...supaya mereka matured dan bukan lagi perlu dilayan percakapannya sprt budak2 kecik...sprt mana kbykan parents kat mesia suka bercakap ngan anak2 mereka....

Waktu yg aku berikan utk Milan mengenal huruf pon tak seintensif mcm aku luangkan masa dgn Harris sewaktu kecil..Harris was blessed because his education bermula di UK. Cikgu2 di UK mmg mempunyai approach yg berbeza kalu nak bandingkan di Mesia..dia lebih mengutamakan konsep..dan jugak..memberikan kerjasama..kalu kita nampak yg anak kita lemah...takdela mcm kat Mesia..yg mcm profit maker...sng cakap..apa yg terjadi pada Milan skrg..adalah mangsa kpd profit maker, teaching method yg tak mengancam jiwa raga anak dara aku..sbb, aku rasa anak dara aku smmgnya jenis lebih kepada fun learning berbanding force learning (sbb yelah...Milan nikan rebel..so, paham2 ajelah...mana bule nak paksa2..lagila, dia buat2 tak mahu memberi kerjasama sdgkan dia bukannya tatau akan ABC segala)..

Buat masa neh..aku sudah mulai memasang strategy..mengorek segala khazanah2 yg ade...menggunakan pendekatan yg cikgu2 di UK selalu gunakan di sekolah....to be applied to Milan..strategi utama adalah memastikan..

1) Milan recognizes and knows how to sound letters (aku sendiri da siap2 beli finger phonics..alhamdullilah aku dah jumpa bahan finger phonics utk aku bersama2 belajar ngan Milan bila di rumah nanti..

2) Milan knows how to write letters or at least her nama...kalu bule..tulis nama dia..everyday without fail...

3) Milan knows how to blend words (yg ni..nak kene search info..teaching approach KS2)

4) Milan knows and recognize frequency words...(yg ni nak kene pakai flash cards)

5) Milan knows how to spell frequency words...

Harapannya...kalu tak dapat achieve 100%..dapat sipi2 pon jadilah...kurang2 by 1 mth...Milan dah bule menguasai letters!

No comments: