Wednesday, September 13, 2006

My children food

Sejak dua menjak ni..my boy seolah2 hilang apetite makan. Asyik2 makan cereal from b/fast, lunch and dinner. Dan my girl plak as usual..bile sebut bab2 makan memang dia maintain. Cume yang aku perasan, dia tak berapa nak makan ready made food sama seperti aku semasa mengandungkan my girl dulu2. Ntah apa yang kuat sangat deria rase, roti prata yang aku selalu suke makan dgn tiada masalahnya semasa tak mengandung, aku bule terasa macam banyak sgt preservative. Kemudian sume makanan aku tak berapa lalu masa awal2 mengandung kecuali whipe potato yang itupon aku buat sendiri. Puas cube resepi itu dan ini, barulah masakan mash/whipe potato aku menjadi. Mungkin sebab aku suke makan, sbb tu aku suke cube resepi itu dan ini.

Untuk mengatasi masalah my boy yang agak cerewet fasal makan, ada masanya during weekend aku masak nasi lemak utk family. Elok plak ade sambal instant yang dah berkurun lama aku tak pakai2. Sekarang ini adalah masa aku mengorek2 dan menghabiskan stok2 makanan aku. Rugi membazir unless memang makanan yang aku beli tu or orang beri semasa melawat kami aku tak dapat nak telan, memang aku hadiahkan kat orang lain plak kalu mereka datang ke rumah. Hari ini ingatkan nak masak kari, tapi rase2 cam nak tukar plan nak masak sup ayam aje. Kari pon ok, bule buat panas badan, but better lagi kot sup ayam as takdela renyah sgt nak ngemas2 dapur as kalu masak kari yang paling aku tak gemar kuah dia suke memercik2, malas plak aku nak kemas2kan cooker tu nanti.

Hari ni entah apa angin...aku masakkan my girl peas and carrot. Mungkin sbb semalam, aku dapat info happy from Zoe the responsible person yang jaga my girl di nursery yang my girl enjoy very much eating peas..sebab itula dari smlm hingga ke hari ini her pooh in green colour. Hari ini, aku buat percubaan beri makan kedua2 anak sekali. Ini adalah persediaan bila my boy nak masuk state school nanti yang mana aku kene arrange masa pick up dia and sampai rumah siap2 makan kedua2 permata hati aku sebelum dihantar ke nursery or rumah org lain utk dijaga. Aku readykan siap2 makanan mereka berdua dan silih berganti aku suap depa makan. It was fun! I enjoy it very much! It is fun if you have some time to spare with ur children and they growing with your magic hands and with ur own ways. The result is absolutely amazing and fulfilling. Smlm aku dah siap2 masakkan pasta gravy untuk my boy. Dan kali ini memang dia bersemangat nak makan. Hati aku berbunga2. Aku tahu my boy suke bende yang lain dari yang lain or colourful to attract him to eat. Satu mangkuk besar my boy makan. My little princess as usual makan mash banana+dried rice+milk. Dia mmg suke makan banana, memang sejak dia start solid..memang her favourite food is banana sbb tu aku suke panggil anak aku 'Princess Banana'. For my boy nanti aku kene fikir2kanla menu apa yang aku nak buat untuk dia..as lani dia kurang nak makan nasi. Hopefully dia akan makan sup yang aku buat nanti...skrg ni dia banyak makan roti..roti..and roti..as long as dia tak miss fruit aku takdela ralat sgt. Ini pon dia tgh sibuk mengunyah grape..Sementara buah murah kat sini, memang stok buah kami sentiasa maintain. Hari ini my boy tgk cerita big cook little cook dalam tv. Dia dah sibuk2 nak buat donut plak. Aku plak dah lama tak buat aktiviti bersama ngan my boy buat donut or cake cam aktiviti dia kat nursery. Nantila kalu aku ada masa, aku akan allocate time utk aktiviti menguli donut..

Yang seronoknya, my boy dah mula pandai mengira from 1-5. Dia dah bule distinguish between big and small. Dia dah banyak kenal colour and shapes which aku cube praktiskan introduce kat dia dgn benda harian. Like..

what colour is your grape..?
what shape is your grape..?
how many plate do you have?
what shape is your doughnut?
how many eyes do you have?
how many toes do you have?

All those tricks, I get from Baby Einstein card yang mmg menarik perhatian anak2 belaja secara tak sengaja. Same as masa kami keluar shopping, we show him brocolli, cauliflower, carrot dan sebagainya. I know actually children can pick up all these earlier than my boy as aku start a bit late for my boy. Hoepfully for my baby aku tak terlalu lewat. In case aku takde banyak masa tu spend for my girl, harap dia dapat learning faster dari abg dia.

Lani aku tgh menunggu peas and carrot tu frozen supaya aku dapat masukkan ke dalam bag utk didefrost kalu nak makan next time. Jimat pon ye..seronok tgk anak makan natural food pon yer juga..Utk condition aku skrg ni, lagi mudah aku prepare makanan sekali once a week for my girl. Dan yang lagi memudahkan aku, my girl mmg suke makan banana dan from my reading, baby doesnt mind repitition. So, lagila mudah kerja aku.

My darling pon aku siapkan bekal siap2. Bawakkan buah lagi tuh..Pada aku, biar satu family makan makanan sihat dan cukup zat and no junks. Tapi yang peliknya aku makan junks takpe plak...heheheh..agaknya dah tabiat aku dari kecik sukekan snack2 cume bile aku dah duduk oversea susah nak jumpa bende2 ni...tu yang kurang sket problem nibbling aku with junk foods. Ingatkan bila2 aku nak ctc SIL aku berkenaan makanan ginseng biras aku, untuk bagi sihat suami aku..ishkk beriya aku ni nak kasik sume org sihat..health conscious ke aku ni?? Bukan ape, aku suke kalu tgk my darling bertenaga..but ini bukan citer pasal tenaga batin tau!...ini tenaga supaya dia sihat dan tak sakit2 tau...

Misi aku utk tidurkan anak2 awal before 10 dah accomplish...so that I have free time with my darling during the night time . Even aku able to read them story book walaupon mula2 tu aku rase cam letih amat2 nak bercerita..tambah lagi my boy suke request nak baca sampai 2-3 buah buku...

My next mision is..TUNGGU!!!!!!!!!!!!!

No comments: