Saturday, September 16, 2006

Baby food again...

Aku rase aku ni fanatik makanan..sbb tu aku susah nak slim macam kawan2 aku yang lain..sbb kat kepala asik ingat nak makan aje..heheheh..hari ni aku belek2 lagi buku Baby's food..sekali lagi..naik juling mata aku dibuatnya..org puteh ni mmg aku tgk makanan dia sedap2la..mungkin sbb aku dah bosan dgn makanan negara aku kot..yang biasa adalah kari, ayam masak merah, korma..dan makan2an cenggini susah utk baby nak terima lagi2 yang masih kecik..

My girl nampaknya happy makan peas+carrot yang aku buat kelmarin..memang mudahle buat makanan baby..buat sekali banyak..dan defrostkan aje kalu nak makan..mmgla ade stgh org..dan kalu aku sendiri pon tak suke nak makan bende2 frozen..but, utk baby aku tutup mata ajela..lagipon aku ni bukannya surirumah sepenuh masa nak ambitious sgt nak jadik perfect wife or mother. Aku tak nafi ade org sanggup bangkit pagi2 masakkan utk anak2. Tapi pada aku..itu cara masing2 nak uruskan rumahtangga masing2..kalu ikutkan lagi fresh lagi bagus..but kalu nak tgk ngan situasi aku skrg..biarlah aku pilih cara yang aku suka dan mudah..sbb pada aku..lebih baik aku kasik bende frozen dan makanan tu plak perlbagai daripada aku kasik makan ready made food yang ntah ape preservative dia bubuh kat situ. Lagipon sng keje aku, memasak sekali daripada aku masak hari2 tapi my girl makan ciput..kalu gitu lagi sakit jiwa..
Elok plak kalu baby tu kureng apetite, lagi rase tak berbaloi..masak penat2..baby plak tak mo makan..akunye pemikiran kok ye nak buat makanan baby..biarla makanan tu makanan yang aku pon suke nak makan..maksudnya..kalu kite org dewasa tgk makanan tu lazat..sure baby tu akan rase lazat juge..So far, my girl mmg tak banyak kerenah..makan banana+rice sokmo aje kalu aku tak sempat nak masak food dia..as dia pon elok plak suke makan banana. Banana 2 ketul baru 44p..itupon dia tak abih2 makan dalam masa 1 minggu..bule lagi aku wat jumput2 pisang pagi tadi..

Aku ingat ni ari aku nak beli sweet potato..mesti nyummy kalu anak aku makan..pahtu aku frozenkan sekali lagi..Ade satu lagi resepi aku leh cube..fish pie..tuna+sweet corn+peas+potato+susu..masak dan kemudian blend..dan frozenkan..nyummy tak agaknya ye? kene buat kuantiti sket aje ni..kot2 my baby tak suke makan tuna..banyaknye projek..itu lom lagi projek mencari resepi apa sesuai tuk my darling punye bekal..or makanan dinner kami..especially nak masuk ramdahan ni..mmm..makan..makan..makan....

No comments: